Asperen

 

Het wordt voor menig Rouleur een tour du force” sprak Herman enkele weken geleden bij de aanvang van het seizoen. Door de aanhoudende winter hadden immers vele clubgenoten beduidend minder kilometers in de benen dan normaal in deze tijd van het jaar. Ook afgelopen zondag was de temperatuur weer aan de lage kant, desondanks stonden er 29 Rouleurs aan de meet in Ulvenhout voor de tocht naar Asperen.

 

Of het voor iedereen een “tour du force” is geweest dat kan ik niet met zekerheid zeggen, maar ik weet zeker dat het in ieder geval een “tour du fort” is geweest. Gedurende de rit zijn we langs vele historische vestingsteden, kastelen en forten gereden uit lang vervlogen tijden. Sommige waren gewoon weg niet te missen, omdat we er koffie gedronken hebben, andere bouwwerken lagen wat verscholen of waren minder prominent in het landschap aanwezig.

GeoFort Asperen..........................koffie

 

Omdat er een kleine kans bestaat dat jullie onderweg wat gemist hebben van deze uitermate cultureel-historisch verantwoorde toertocht volgt hieronder een kleine opsomming.

Allereerst Heusden, wat we westelijk passeerde, is al een versterkte stad sinds de 13e eeuw, de huidige vestingwerken zijn gerestaureerd volgens tekeningen uit de 17e eeuw. Heusden maakt echter geen deel uit van de Hollandse Waterlinie, Woudrichem en Slot Loevestein daarentegen wel.

De vesting in Woudrichem is voltooid in de 17e eeuw, Slot Loevestijn is veel ouder en zijn geschiedenis gaat bijna 700 jaar terug. Hugo de Groot ontsnapte op miraculeuze wijze uit het slot Loevestein en mogelijk is onze Hugo hierdoor geïnspireerd wanneer die weer ons aan de greep van het peloton ontsnapt. 

Gedurende de rit zijn we langs vele grote en kleine bouwwerken, batterijen, bunkers, sluizen, depots etc.  van de Waterlinie gereden zoals bij Giesen, Pouderoijen, Brakel, Asperen, Vuren, Werkendam, en ook vesting Gorinchem maakte er onderdeel vanuit.  

Veel van de bouwwerken zijn of worden weer in gebruik genomen voor activiteiten, horeca, Bed&Breakfast en door kunstenaars als atelier of expositie ruimte. Voor wie er meer van wil weten is dit wellicht een informatieve site om te bezoeken:  http://www.hollandsewaterlinie.nl/

De toertocht zelf is verder zonder echte vermeldenswaardigheden verlopen. Het weer was koud maar goed, geen lekke banden of valpartijen, we zijn de volgauto ondanks de bruggen niet kwijt geraakt, de koffie en de appeltaart waren ook prima, de veerpont lag op exact de juiste tijd op ons te wachten en mede daarom waren op tijd terug voor de jaarmarkt in Ulvenhout. Kortom wellicht een (gelukkig) wat saaie tocht.  Maar Cor wist het weer prima te verwoorden: Wat heeft ons landje toch veel moois te bieden. En dat lijkt me een mooie afsluiting. 

 

 

Tot de volgende gelegenheid.

Gerald